Introduktion til McDonald's

Hvad er fastfood?

Fastfood betyder ’hurtig mad’. Ifølge Gyldendals Den Store Danske (se kilder) er det: ”tilberedt mad, der leveres meget hurtigt efter afgivet bestilling og fra et begrænset udvalg af forpakkede eller portionerede madvarer. Typisk fastfood er hamburger, men også pølser, fish'n chips, pizza, paneret kylling og shawarma hører til genren. Tilhørende drikkevarer er oftest sodavand. Forløbere for fastfood er pølsevognen og isboden, men fænomenet fik sit opsving i 1960'erne med væksten i kvindernes udearbejde og teenagernes selvstændige forbrug.

Udbredelsen af fastfood tog fart i 1920’ernes USA, hvor flere restauranter begyndte at servere mad ved vejsiden, så folk ikke behøvede at stå ud af deres biler. Senere fulgte drive-in restauranter, hvor kunderne kunne køre ind, parkere og blive betjent af hurtige, rulleskøjteløbende tjenere, der gik under navnet ’bilspringere’.

I dag kan det næsten ikke gøres hurtigere, idet man kan sidde hjemme og bestille sin burger online og få den leveret hjem til sig selv via diverse apps.

En McDonalds-stander nær Beijings 520 år gamle Tromme-tårn. 28. februar 2002. Foto: AP Photo/Greg Baker/Polfoto
En McDonalds-stander nær Beijings 520 år gamle
Tromme-tårn. 28. februar 2002.
Foto: AP Photo/Greg Baker/Polfoto

Hvem opfandt McDonald’s?

Dic og Mac McDonald er bagmændene bag McDonald’s-restauranterne. De to brødre voksede op i et USA, der var økonomisk lammet og præget af arbejdsløshed efter den store depression (økonomiske krise) i 1929. Men Dic og Mac var driftige iværksættere, og i december 1948 lykkedes det dem at åbne verdens første McDonald’s restaurant. Det var en drive-in restaurant, som lå i San Bernadino i Californien.

Hvad var det særlige ved McDonald’s?

Brødrene ønskede at tilbyde service og hurtighed til kunderne, og derfor udviklede de et effektivt produktionssystem. Mad ud af huset og selvbetjening var hovedideen. Kunderne kunne bestille og hente mad ved vinduet. Alt blev pakket i papir, poser og bægre, for uden porcelæn kunne de spare medarbejdere til opvasken, og kunderne kunne betjenes hurtigt.

McDonald’s særlige restaurantførelse betød, at den havde et lidt andet kundegrundlag end mange af de andre restauranter. Teenagerne søgte andre steder hen, mens netop børnefamilier blev tiltrukket af McDonald’s strategi. De mange besparelser gjorde, at salget begyndte at stige samtidig med, at priserne kunne holdes nede. En burger kostede omkring en krone, hvilket var billigere end hos konkurrenterne.

Hvordan var McDonald’s produktionsstrategi?

I 1949 havde restauranten, ifølge bogen McDonald’s Business på verdensplan(se kilder), udviklet sig til en art samlebåndsvirksomhed, der masseproducerede sandwich. Et 12-mandshold arbejdede i køkkenet, og hver person havde en specifik opgave. Arbejdet foregik med militær disciplin og præcision. Mens nogle stegte bøffer, fremstillede andre pommes frites. Andre lagde burgerne sammen med sennep og ketchup og viklede dem ind i papir. Andre igen blandede milkshakes, og alt sammen kunne til sidst sælges af dem, der betjente kunderne. Det hele foregik som ved et samlebånd på en fabrik.

Hvad er franchise-systemet?

Brødrene McDonald opnåede hurtigt stor succes. I 1954 havde restauranten i San Bernadino investeret i så mange milkshakes multimixere, at sælgeren af multimixerne Ray A. Krocs nysgerrighed og interesse blev vakt. Derfor besøgte han samme år restauranten, og året efter blev han franchiseagent for McDonald-brødrene. 

Ideen bag franchising er, at franchisegiveren udvikler og sælger et forretningskoncept til franchisetagere. Franchisetagerne lejer rettighederne til at benytte såvel navnet McDonald’s som produktet i form af eksempelvis vareudbud, reklamesymboler og forretningsudseende. Derudover indgår i kontrakten muligheden for at få råd, vejledning og hjælp til at drive restauranten. Gyldendals Den Store Danske beskriver systemet således (se kilder): ”Fastfoodrestauranter drives hyppigt under en koncession (franchise) fra en kæde med international standardisering i alle detaljer vedrørende indretning, reklame, service og vareudvalg.”

Da McDonald’s blev en franchisevirksomhed, stod Ray A. Kroc for at udbyde og organisere det forretningskoncept, som brødrene McDonald’s havde skabt, mens brødrene stod for oplæringen af franchisetagerne. Køberne blev oplært af personalet i San Bernandino, og de fik udleveret en vejledning i korrekt restaurantførelse. En rigtig stor del af McDonald’s' forretning baserer sig faktisk på franchising foruden at sælge fastfood.

Hvem var Ray A. Kroc?

Raymond Albert Kroc (1902-1984) var altså manden, der fik opgaven med at holde øje med de nye McDonald’s-restauranter. Aftalen gav Kroc eneret til at sælge franchise-kontrakter over hele USA. Han oprettede McDonald’s Corporation i 1956 og var chef for virksomheden frem til 1977.

Kroc havde svært ved at få alle sine planer igennem hos brødrene McDonald. Han skulle altid søge deres tilladelse, når han fik ideer til ændring af systemet. Efter seks år, i 1961, ønskede han derfor fuld kontrol over systemet og McDonald’s navnet, og derfor købte han brødrene ud for den nette sum af 2.700.000 dollars, ifølge McDonald’s danske hjemmeside (se kilder). Overtagelsen blev markeret med indførelsen af et nyt logo som erstatning for ”Speede”, nemlig det modernistiske ”M”, eller ”de gyldne buer”, som McDonald’s kalder dem.

Hvordan gik det McDonald’s under Kroc?

I 1965 havde McDonald’s vokset sig til et mellemstort selskab. Kæden havde 700 restauranter i USA. Kroc og de andre aktionærer besluttede sig for at sælge nogle af deres aktier, og dermed var selskabet rede til at skaffe penge ved at gå på børsen. Da aktierne blev udbudt til salg den 15. april 1965, var der stor interesse. Allerede den første dag steg aktiernes kurs (pris) fra cirka 135 kroner per aktie til 180 kroner. På få uger steg prisen til 300 kroner per aktie. Ray Kroc, økonomichefen Harry Sonnebon og sekretæren June Martino var nu millionærer. I løbet af de næste 12 år voksede selskabet til at udgøre 5.000 forretninger verden over. I slutningen af 80’erne blev McDonald’s placeret som nr. 1 på top 100-listen over de mest populære og udbredte ordinære aktier ejet af enkeltpersoner og investeringsforeninger i hele USA. 

Kroc var chef for virksomheden frem til 1977, men helt frem til sin død i 1984 havde han stor indflydelse på selskabets udvikling.

Historien om Kroc og brødrene McDonald’s er i øvrigt blevet dramatiseret i spillefilmen ”The Founder” fra 2016, hvor man får historien om Kroc som den nådesløse, men ihærdige forretningsmand, der får succes på bekostning af McDonald-brødrene og deres originale burger-koncept.