Virksomheden bag Hello Kitty

Hvem står bag Hello Kitty?

Sanrio er navnet på den virksomhed, der står bag Hello Kitty-produkterne. Virksomheden er japansk og blev grundlagt i 1960 af Shintaro Tsuji - den gang under navnet Yamanashi Silk Company. I de første år solgte virksomheden især gaveartikler, og i 1962 begyndte den at dekorere sine produkter med et jordbær. De jordbærmærkede produkter blev de første, der blev eksporteret, nemlig til USA. I 1973 ændrede virksomheden navn til Sanrio, der betyder ren flod på spansk.

Virksomheden designer og licenserer karakterer såsom Hello Kitty. I alt har virksomheden skabt omkring 450 karakterer, hvoraf Hello Kitty er den mest populære. Af andre populære karakterer er Little Twin Star, My Melody, Kuromi, Tuxedo Sam, Chococat, Pochacco, Cinnamaroll, og så Dear Daniel, som er blevet markedsført som Hello Kittys kæreste. Karaktererne får især et liv på andre produkter, blandt andet på brevpapir, accessories og skoletilbehør såsom penalhus, blyanter, linealer med mere. Men også på produkter, der er målrettet mod voksne, såsom massageapparater, morgenkåber, badeforhæng og laptops, og Sanrio tilføjer hele tiden nye karakterer til sin designlinje, så nogle af de gamle og dårligt sælgende kan gå på pension.

Derudover ejer virksomheden en japansk restaurantkæde, en række biografer, en franchise-kæde med mere end 2.500 forretninger i hovedsageligt Japan og heraf 200 i USA og desuden to temaparker a la Legoland. Desuden producerer den film, tv-serier, videospil, bøger og magasiner, ligesom den i Japan har rettighederne til Nuser-figurerne. Sidst, men ikke mindst, er Sanrio den største producent af lykønskningskort i Japan, og siden 2002 har den samarbejdet med Walt Disney Company om kortene. 

Hvor stor er Sanrios omsætning?

I år 2000 toppede Sanrios årlige salg ifølge Fundinguniverse.com (se kilder). Det år havde virksomheden en omsætning på omkring 139 milliarder yen, hvilket svarer til 1.2 milliarder dollars. Heraf står Hello Kitty for omkring halvdelen af salget, og for 95% af det licenserede salg. Selvom Hello Kitty og andre af virksomhedens produkter er kendte og populære verden over, så er det i Japan, at størstedelen af salget sker. Faktisk genereres 90% af salget alene i Japan.

Ifølge artiklen “Kitty Glitter: Saving Hello Kitty” (se kilder) er det generelle salg for nedadgående for Sanrio, og i regnskabsåret 2005 faldt virksomhedens salg med 2% til 852 millioner dollars. Samtidig faldt Sanrios aktieværdi i Tokyo med 41% til 12.7 dollars. Det betyder dog ikke, at virksomheden er dårligt kørende. Den vurderes at være 60 milliarder dollars værd. 

Hvor stor er Sanrios værdi som brand?

I 2003 vandt Sanrio prisen ’the Top Brand With Conscience’, som den svenske Medinge Group står for. Prisen uddeles årligt til en virksomhed, der har et stærkt brand, som ledere og medarbejdere i den pågældende virksomhed bakker op om, og samtidig skal brandet forbindes med en stærk medmenneskelig bevidsthed, og virksomheden skal agitere for, at man tager sig af hinanden.

Virksomhedens stærke værdi som brand betyder desuden, at andre store virksomheder gerne vil associeres med den lille hvide kat. Hello Kitty har således prydet produkter fra internationalt anerkendte mærker som Apple, H&M, Swarovski og Victoria’s Secret, og senest også make-up firmaet MAC, der 1. marts 2009 lancerede sin nye Hello Kitty-kollektion.