Disneys eftermæle

Hvad har Disney betydet for tegnefilm og amerikansk kultur i bredere forstand?

Der er nok ikke et barn eller en voksen i den vestlige verden, der ikke har stiftet bekendtskab med Disneys tegneseriefigurer. Tænk bare på Mickey Mouse, Anders And, Fedtmule og Pluto. Disneys tegnefilm er så udbredte, at flere af os måske forbinder eventyr som Askepot og Snehvide mere med Disney end med brødrene Grimm, ligesom de færreste nok har læst originalværkerne, der inspirerede Disney til Pinocchio, Bambi, Dumbo, Junglebogen og 101 Dalmatinere. Disney-brandet har nemlig siden den første tegnefilm i spillefilmslængde, Snehvide, været en amerikansk eksportvare. Og med god grund. Walt Disneys nyskabelser inden for tegnefilm banede vejen for, at animerede film i dag bliver betragtet som filmkunst. Men det var værkernes folkelige popularitet, der gjorde, at Walt Disney den dag i dag stadig bliver udråbt som en af USA's mest indflydelsesrige amerikanere nogensinde.

Selvom langt hovedparten af tegnefilm i dag produceres på computere og ved hjælp af 3D-animation, inspirerer fortælleteknikken og stemningen i Disneys film stadig moderne animationsinstruktører. ”Alle, der arbejder med animation, nærer vist stor respekt for Disney, og jeg håber, min film hylder Disney-traditionen ved at være veltegnet og velfortalt og ikke holde igen på de grundlæggende menneskelige følelser,” udtaler den oscarvindende instruktør bag animationsfilm som Ratatouille, Brad Bird, i artiklen ”Pixar-instruktør vil hylde Disney-traditionen” i Politiken (se kilder). Walt Disneys indflydelse har været så stor, at man ligefrem taler om, at noget kan være disneysk eller disneyficeret. Som det fremgår af det følgende afsnit, er dette dog ikke nødvendigvis en positiv betegnelse.  

Hvad siger Disneys kritikere?

Disneys værker er blevet beskyldt for at være sukkersøde, forenklede og uden brod. Det skyldes blandt andet, at selvom om hans film låner historier fra europæiske folkesagn og eventyr, der ofte har en grum slutning, har de altid en happy ending. Som filmanmelder på Information Christian Monggaard forklarer i artiklen ”Der er stadig gang i troldmandens værksted”: ”Rigtigt er det da også, at 'disneyficeret' med tiden er blevet et skældsord, som netop beskriver en slags børnevenligt skønmaleri, at alle Disney-film uden undtagelse har lykkelige slutninger, uanset hvilken mørk historie eller grumt eventyr de er baseret på, og at filmene i høj grad afspejler den tid, de er lavet i med alt, hvad dertil hører af forenklinger, stereotyper, forældede kønsrollemønstre etc.,” (se kilder).

For den tidligere P1 vært Lasse Jensen står Disneys karakteristiske personificering af dyr, planter og ting tydeligvis også som udtryk for en naiv og virkelighedsfjern tilgang til verden og ikke mindst naturen omkring os. Som han skriver i en kommentar, der problematiserer det brede folkelige ramaskrig ved København Zoos slagtning af giraffen Marius i 2014: ”Når man menneskeliggør ting eller dyr hedder det antropomorfi. I den medialiserede virkelighed er det 'disneyficering',” (se kilder). Så selvom Disney stadig står som en bredt anerkendt og respekteret kunstner, er det i dag ikke ligefrem et adelsmærke, når noget betegnes som disneyficeret. 

Hvad er der blevet af Disney i dag?

Temaparken Disneyland var noget af det sidste Walt Disney så til ende, før han døde af lungekræft kun 65 år gammel i 1966. Inspireret af Tivoli i København ville Walt Disney overføre magien fra sine film til et fysisk slaraffenland for børn og barnlige sjæle.

Main Street i Disneyland i Anaheim, Californien, er blevet beskrevet som en idyllisk, nostalgisk udgave af Walt Disneys egen barndom.”Her tilsidesættes Walts kummerlige opvækst og ikke altid lige glorværdige arbejdsliv til fordel for et idealiseret skønmaleri, der fortæller, at den amerikanske drøm er mulig. Succes er en mulighed”, skriver Martin Houlind i filmtidsskriftet 16:9.

48 år efter Walt Disneys død har Disney-brandet bevæget sig i endnu flere retninger, end Walt Disney havde igangsat. The Walt Disney Company består i dag af fem dele, hvor aktiviteterne indebærer TV, radio, Disneyland og andre ressorts, The Walt Disney Studios – som laver musik og film, og som også tæller f.eks. Pixar og Marvel – legetøjsproduktion, udvikling af computerspil og meget mere. Samlet set er The Walt Disney Company indtægtsmæssigt verdens største mediekoncern.