Udbredelsen af selfies

Hvem tager selfies?

Det er især helt unge og kendte personer, der har været med til at gøre selfies til en voksende digital tendens. For eksempel har musikere som Justin Bieber, Lady Gaga, Rihanna og Madonna været flittige selfie-brugere og dermed været med til at udbrede kendskabet til selfies. I dag har tendensen vokset sig så stor, at man ser mennesker i så godt som alle aldre og brancher tage selfies – fra skolepiger og sportsfolk til politikere og politibetjente – og paven. En af de mest kendte selfies fra 2013 er et billede af paven sammen med en flok teenagere foran Vatikanet i 2013. Det er muligvis det første ’pave-selfie’ nogensinde. En anden kendt selfie er astronauten Aki Hoshides billede af sig selv i det ydre rum med solen i baggrunden. Selfie-fænomenet fik en fremtrædende plads ved Oscar-uddelingerne 2014, da vært Ellen DeGeneres tog en ’stjerne-selfie’ af sig selv sammen med en flok superstjerner og herefter lagde billedet på Twitter.

Da begrebet vandt frem fra midten 00’erne, blev selfies typisk forbundet med teenagepiger.

Ifølge en Samsung-undersøgelse fra 2013 holder den fordom dog ikke stik (se kilder). Samsung har spurgt 2.000 briter om deres brug af selfies, og det viser sig, at mænd tager dobbelt så mange billeder af sig selv som kvinder.

Hvorfor er selfies et udbredt fænomen?

Når selfies er blevet så udbredte, og begrebet så velkendt, hænger det først og fremmest sammen med, at der er sket markante ændringer i vores brug af teknologi. Smartphones er så udbredte, at de fleste altid har et kamera på sig og adgang til sociale medier, så de kan dele billeder, uanset hvor de er. Der kommer også stadig flere digitale tjenester til med fokus på deling af billeder, blandt andet Instagram, Vine og Shots of me, og de fremmer udbredelsen af selfies. Når vi i stigende grad interagerer med andre mennesker via sociale medier, er det nærliggende også at bringe vores eget billede i interaktion med andre.