Nike

Af journalist og cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2009.


Nøgleord: tøj design sportstøj sko sportssko

Nike er navnet på den græske sejrsgudinde, der var indbegrebet af triumf i det antikke Grækenland, men det er ligeledes navnet på et verdensomspændende firma, der sælger sportstøj. Siden opstarten i USA i begyndelsen af 1960’erne har virksomheden haft en kolossal tilvækst, og i 2007 landede overskuddet på 18,6 milliarder dollars.

Nike har været en pioner i forhold til at udnytte såvel brandingens som globaliseringens muligheder. Virksomheden har skabt sig et uhyre stærkt brand, hvor abstrakte og eksistentielle betydninger er knyttet til løbeskoene med slogans som “Just do it”. Nike har desuden formået at leve højt på globaliseringsmuligheder for at producere hurtigere til færre penge og at investere besparelsen i innovativt design og reklamekampagner. Men der har også været kraftig kritik af Nike for at udnytte billig arbejdskraft i lande uden for USA.