Betydningen af online dating

Hvilke fordele er der ved online dating?

Sammenlignet med traditionelle kontaktannoncer og ’scoringsritualer’ er der mange fordele ved at date online. Først og fremmest er det en hurtig og effektiv måde at møde andre mennesker på. På datingsider og datingapps kommer man i større udstrækning i kontakt med mennesker, som man ikke ville have stiftet bekendtskab med i sin hverdag. Fra en økonomisk betragtning er online dating en billig måde at søge efter en kæreste på - langt mindre omkostningsfuld end byture, cafebesøg og rejser.

Det møder heller ikke lige så mange fordomme, som det måske gjorde tidligere. I dag er online dating socialt accepteret, fordi det er blevet så udbredt et fænomen. Der et ligefrem et frigørende perspektiv i online dating, blandt andet fordi man i det virtuelle rum kan være anonym, og for nogle mennesker kan det være en tryg måde at møde andre på. Samtidig giver online dating mulighed for at lære hinanden langsomt at kende ved skriftligt at fortælle om, hvilke ønsker der er til kærligheden og et evt. parforhold.

Amerikanske studier har vist, at online dating særligt har været effektivt for mennesker, der gerne vil møde en partner af samme køn. Artiklen Hvad enorme mængder data fra datingapps afslører om vores sexappeal, scorestrategier og ukuelige optimisme” på Zetland.dk (se kilder) henviser blandt andet til et studie fra Stanford University, der viser, at der fra begyndelsen af 1990’erne og frem til 2010 var en voldsom stigning af homoseksuelle par, der havde mødt hinanden online. Knap 70% af de adspurgte homoseksuelle par i undersøgelsen havde i 2010 mødt hinanden online, mens det kun var tilfældet for lidt over 20% af de heteroseksuelle par.

Hvilke ulemper er der ved online dating?

En ulempe ved online dating er, at det er nemt at være uærlig. Det er muligt at oprette en falsk profil og udgive sig for at være en anden. Det kan være svært at bedømme, om ens date taler sandt eller falsk, og det er nærmest umuligt at finde ud af, om ens date flirter med andre samtidig eller måske allerede har en kæreste. Derudover er der altid en risiko forbundet med at mødes med en person, som man kun kender virtuelt.

Den iscenesættelse, der sker på datingsider og -apps, fordi folk gerne vil fremstille sig selv på en bestemt måde, skaber desuden afstand frem for nærhed, vurderer Anne-Marie Søndergaard Christensen, lektor i filosofi ved Syddansk Universitet i en artikel fra Videnskab.dk, ”Du lever i en anti-romantisk tid: Tinder og SoMe går ud over kærligheden” (se kilder): ”I stedet for at bringe os tættere på andre mennesker, får datingapps og sociale medier os længere væk fra hinanden, for det handler hele tiden om at positionere sig selv og redigere sit selvbillede.”

Desuden risikerer man i det virtuelle at blive valgt fra på baggrund af sit udseende på et profilbillede eller en uheldig formulering i sin profiltekst. Særligt på datingapps vælger en bruger en potentiel date fra eller til på en brøkdel af et sekund. Ulempen er, at det har skabt en datingkultur, hvor kærlighed er blevet en slags ’vare’, som kan vælges til og fra, siger psykolog Heidi Sahlgreen i artiklen ”På nettet stiler mange urealistisk højt, når de søger en partner” i Kristeligt Dagblad (se kilder). ”Man kommer til at agere, som vi gør i et supermarked, fordi det virker, som om der er så uendeligt mange muligheder. Det er den slags forbrugeradfærd, der har smittet af på vores syn på dating. Det, jeg hører fra mine klienter, er, at de alt for ofte har en lang tjekliste med sig, når de skal ud og lede efter en ny partner,” udtaler hun i artiklen. For det første risikerer man, at det kan være svært at finde en potentiel partner, der kan leve op til de mange krav, man har. For det andet er det en illusion at tro, at man nødvendigvis skal elske alle egenskaber hos en partner for at kunne få et succesfuldt forhold.

 

Nicole på 18 år giver her sin kritiske vurdering af online dating på datingapps. DR3, april 2019.

 

Hvorfor er online dating blevet så populært?

Svaret på, hvorfor online datingappellerer til så stort et publikum, er langtfra entydigt. Først og fremmest hænger det sammen med, at online dating dækker mange forskellige behov, fordi det er en meget fleksibel og billig måde at møde andre mennesker på. For nogle er det tiltalende, at man kan date på computeren eller mobiltelefonen i hjemmevante omgivelser, når det passer én. Hvor nogle ser online dating som det bedste alternativ til ‘scoringsritualer’ til firmafester og på natklubber, bruger andre online dating som et supplement til traditionelle stævnemøder.

Flere eksperter forklarer desuden de forskellige datingapps store popularitet med, at der er sket en ’gamification’ af datingkulturen. Når man åbner en datingapp, handler det ikke kun om at finde en partner, men i lige så høj grad om det selvtillidsboost, man får ud af at spille spillet. Flere eksperter taler simpelthen om, at det udløser et belønningssignal i hjernen, når man får et match i datingappen, og det kan være vanedannende. ”Tinder forfører brugerne, så de hele tiden må tilbage og tjekke. Man bliver tilfredsstillet, uden at man behøver mødes med nogen i virkeligheden”, sagde den italienske sociolog Carolina Bandinelli ved en konference i Danmark i 2019, fremgår det af artiklen ”Du lever i en anti-romantisk tid: Tinder og SoMe går ud over kærligheden” på Videnskab.dk (se kilder).

Succesen bag online dating skal også ses i sammenhæng med den singlekultur, der er vokset frem de seneste år. I den vestlige verden stiger antallet af singler.

Hvad er perspektiverne for online dating?

Selvom datingsiderne stadig eksisterer og har mange tusinde brugere, foregår online dating i stigende grad på de mange datingapps, der bruger mobiltelefonens GPS til at finde potentielle partnere i nærheden. En undersøgelse fra analysefirmaet YouGov (se kilder) viste, at Tinder i 2018 havde overhalet datingsiden Dating.dk som den foretrukne datingplatform.

Samtidig med denne udvikling, har der været en tendens til, at sociale netværk som Facebook i stigende grad bliver en del af den digitale datingverden. Appen Tinder bruger således oplysninger og billeder fra brugernes Facebook-profiler, og brugerne kan se, om de er forbundet i forvejen i det sociale netværk, eller om de har bekendte tilfælles. I efteråret 2019 gik Facebook desuden i luften med et nyt datingnetværk, Facebook Dating, i USA, og det forventes at blive lanceret i Europa i foråret 2020. Folk downloader netværket som en tilføjelse til deres Facebook-profil, og ligesom i Tinder kan man anonymt sende et crush af sted, men målrettet én i ens netværk. Hvis man også modtager et ’crush’, vil man få mulighed for at chatte med vedkommende.

Der vil hele tiden bliver udviklet nye datingapps der tilgodeser nye behov, specielle ønsker og særlige segmenter. Med vores fortsatte og omfattende forbrug af mobiltelefoni og sociale medier, er der ikke noget der umiddelbart tyder på, at online dating forsvinder – det er i dag blevet en bredt accepteret og indgroet del af vores flirte-, score- og kærlighedskultur.