Microsofts position på markedet

Hvilken betydning har Microsoft?

Microsoft har enorm indflydelse på udviklingen indenfor computerteknologi. Mens IBM var en af de første virksomheder til at udvikle en computer til personligt brug, var Microsoft en af de første virksomheder til at arbejde med software til den personlige computer (pc’en).

I 1993 bliver Windows det mest solgte operativsystem i verden, og samme år udnævner magasinet Fortune Magazine Microsoft til “Den mest innovative virksomhed, som opererer i USA i 1993”.

Der er masser af innovation og nytænkning forbundet med Microsoft. Men hvor selskabet dominerede computerindustrien gennem 90’erne og i starten af 00’erne, er meget af succesen falmet siden midten af 00’erne.
Især konkurrencen fra Apple har været stadig stigende. I 2006 kan daværende Apple-chef Steve Jobs nonchalant sige: ”Problemet med Microsoft er, at de slet ikke har nogen stil. Absolut ingen stil”, som Ashley Rae Harris beskriver det i sin bog ’Microsoft’ (se kilder).
2009 var ifølge Microsoft det værste finansielle år for selskabet siden 1986. For første gang fik selskab et overskud, der var mindre end det foregående år (Ashley Rae Harris: Microsoft). I maj 2010 overgår Apple for første gang Microsoft på børsmarkedet.
Microsofts indtjening er dog fortsat svimlende høj med en nettoindtjening på 22 milliarder dollars i 2013. Mange bliver ved med at bruge Microsoft-produkter, fordi især Office-pakken er standard på de fleste arbejdspladser og i mange hjem. Men især Apple har overhalet Microsoft på de fleste barometre lige siden 2010, hvor smart phones og tablets begynder at ændre forståelsen af en computer. Her har Microsoft været for langsom. Da Microsoft i maj 2010 eksempelvis lancerede sine Kin-telefoner for at konkurrere på smartphone-markedet, måtte man tage telefonerne af markedet efter kun seks uger på grund af lavt salg.
Microsofts andet problem er, at det fra starten har bekæmpet open source-bevægelsen af programmører og computernørder, der arbejder for et mere åbent internet, hvor man frit deler nye programmeringsmetoder og software. Et eksempel er gratis browsere som for eksempel Googles Chrome eller Open Office, som er et gratis og frit tilgængeligt alternativ til Microsofts Officepakke. Det har givet Microsoft et rygte som en gumpetung industrigigant, der vil knuse nye ideer, hvis ikke de stammer fra selskabet selv. Microsofts forhenværende præsident Steve Ballmer har tidligere sammenlignet open source-software med en ’kræftsvulst som klæber sig til alt, hvad den rører’.

Siden har selskabet dog bøjet sig overfor de nye strømninger. I 2004 hyrede man Sam Ramji til at skabe samarbejder med open source-programmører, og han udtalte i den forbindelse:
”I 1995 var Microsoft selskabet, der missede internettet. Det kan man ikke længere sige i 2005. Microsoft var selskabet, der missede open source, og i 2015 tror jeg ikke, at det længere vil være muligt at sige det. Det er min vision.”

Også̊ i forhold til Microsofts medarbejderpolitik er virksomhedens popularitet dalende. I 2006 var Microsoft placeret som nummer 42 på listen over de 100 bedste virksomheder at arbejde for i Fortune Magazine, mens det i 2014 er røget ned på en 86. plads. I samme magasin er Microsoft placeret som nummer 24 på listen over ”Verdens mest beundrede virksomheder”. Selskabets nærmeste konkurrenter – Apple og Google – ligger henholdsvis nummer 1 og 3 på listen.

Kan Microsoft overleve de nye udfordringer?

Tidligere stillede man spørgsmålet, om Microsoft kunne undvære Bill Gates, symbolet på selskabets succes og verdens mest berømte Joakim von And i teknologiens tidsalder. Det er ikke længere så relevant at spørge om. Fem år efter, at Bill Gates viede sin tid til Bill and Melinda Gates Foundation, er Microsoft fortsat et uhørt guldrandet foretagende. Ifølge artiklen ”Microsoft skovler penge ind” (se kilder) tjente selskabet i de tre sidste måneder af 2013, hvad der svarer til 16,3 millioner kroner i timen efter skat døgnet rundt.

Ledelsen af virksomheden er i dag lagt i hænderne på Microsoft-veteran Satya Nadella, som står overfor store udfordringer. Særligt to udfordringer for fremtiden viser sig. Først og fremmest selskabets evne til at komme ind på markedet for tablet-computere og smart phones. For det andet spørgsmålet om, om Microsoft kan bevare sin store indtjening på software i en tid, hvor Windows-produkterne udfordres af gratis, brugervenlige alternativer fra open source-udbydere som Google og Mozilla.

Desuden er der udfordringen med det såkaldte ”Tingenes Internet” – en tendens mange it-firmaer i dag gør sig klar til. Begrebet betegner en forventet udvikling af det ’intelligente hjem’, hvor alverdens brugsgenstande i hverdagen (ovne, støvsugere, vandhaner og ure) kobles sammen i et fælles styresystem via internettet. Ifølge artiklen ”Sikkerheds-mareridt venter” (se kilder) skaber denne udvikling en hidtil uset mulighed for at koordinere og fjernplanlægge sin hverdag, men det vil sandsynligvis også betyde en knopskydning af it-systemer til forskellige små ting, der kan risikere at være ubeskyttede og uopgraderede for hackere og datatyve. For Microsoft vil det derfor blive et vigtigt spørgsmål, om selskabet vil kunne levere sikkert software til fremtidens ’intelligente hjem’ og få enheder som støvsugere, tv, vandhaner og køleskabe til at spille sammen.