McDonald’s' fremover

Hvordan ser McDonald’s' fremtid ud som virksomhed?

NGO’erne og bøger som ”Fastfood Nationen” fra 2002 (se kilder) opfordrer folk til at blive politiske forbrugere og at holde op med at købe hos kæder som McDonald’s. Bogens tese er, at mad fra McDonald’s og Burger King gør folk fede og forgifter med tilsætningsstoffer og mikrober. Påstandene går på, at disse kæder nedbryder arbejdsmiljø, demokrati og det ydre miljø, og at de får maden til at smage kedeligt ens i verden. 

McDonald’s forsøger dog kontinuerligt at efterleve forbrugernes og NGO’ernes krav til dem for at opretholde populariteten, og noget tyder på, at strategien virker. I hvert fald står McDonald’s stadig som et multinationalt brand og en af verdens største økonomier på trods af årtiers op- og nedture.

I 2018 annoncerede McDonald’s, at man pr. 2025 vil have indført, at 100 procent af al emballage er produceret af genanvendte materialer eller fra certificerede kilder. Ligeledes skal der være affaldssortering tilgængelig i alle restauranter i 2025.

Fremtiden vil vise, hvordan McDonald’s tackler de mange udfordringer, og om de kan blive ved med at forny sig i takt med samfundets krav. En ting er sikkert: Kæden vil eksistere mange år fremover og højst sandsynligt blive ved med at brede sig geografisk.