Fascinationen af manga

Hvor populært er manga?

At kulturformen manga er meget populær for tiden, kan man få en fornemmelse af ved at søge på nettet, hvor cirka 30 millioner websider indeholder ordet “manga”. Cirka 140.000 af disse sider er på dansk. Ifølge søgesiden Google (se kilder) kan man typisk aflæse tidens store begivenheder eller trends ved hjælp af deres såkaldte “top search”-lister, som fortæller hvilke ord, der er blevet søgt mest på inden for et givent tidspunkt. I 2004 var Pokémon, som er en meget populær anime, nummer tre på denne liste over mest søgte ord på Google.

Hvorfor er manga så fascinerende?

Hvorfor fascinerer manga så mange? I et telefoninterview den 21. september 2006 udtaler forlaget Carlsens mangaredaktør Johnnie McCoy (se kilder), at der ganske enkelt er tale om gode historier, som lykkes på grund af deres enkle og fortløbende historier og klassiske blanding af humor og action.

Manga er tegneserier på en helt ny måde. De er mere sceniske i deres fremstilling, og de minder derfor børnene om andre medier som computerspil og film. Og så tilbyder de ifølge Johnnie McCoy et nyt “flow”, som minder om det en roman kan tilbyde. I modsætning til ældre tegneserier, som eksempelvis Asterix og Tin Tin, der var korte afsluttede fortællinger, der udkom med meget lange mellemrum, udkommer manga regelmæssigt en gang om måneden, og en serie som den populære “Dragon Ball” findes i 42 bind, som hver er på cirka 200 sider. Manga tillader sine figurer og sine historier at udvikle sig over lang tid og mange sider, og i “Dragon Ball” når figurerne både at blive gift og få børn og børnebørn.

Manga tilbyder et helt nyt læseunivers for børn. Det er nyt og cool med de japanske tegneserier, som skal læses bagvendt, og de voksne i Danmark er stadig ikke med på vognen, hvilket betyder, at det er et univers, som børnene kan have for sig selv.

For voksne er manga stadig et kuriøst fænomen. Johnnie McCoy begrunder dette med, at manga i Danmark stadig udgives primært til børn. Så måske er det derfor langt de fleste voksne i Danmark stadig tror, at manga er lig med Pokémon. I både USA og Tyskland er markedet både større og bredere.

Hvad er fremtiden for manga?

Efter sidste års kæmpesucces “Yu-Gi-Oh” er den nye store serie fra Carlsen nu “Naruto”, som handler om en drengs udvikling fra ung lærling til udlært ninja. Johnnie McCoy fra forlaget Carlsen (se kilder) oplyser, at “Yu-Gi-Oh” blev meget populær efter at have kørt som serie på DR og være udkommet som samlekort (de såkaldte “trading cards”). Men hvor merchandise nærmest skabte denne synergieffekt for “Yu-Gi-Oh”, sælger “Naruto” på den gode historie.

En del af fremtiden for manga i Danmark vil være at begynde at udgive manga til de lidt ældre samt at udgive flere mangaserier specifikt til piger, mener Johnnie McCoy. Lige nu topper serierne “Ranma 1/2” (fra forlaget Egmont) og “Tokyo Mew Mew” blandt pigerne, men i nærmeste fremtid er Carlsen klar med fantasyhistorien “Magic Knight Rayearth”, som udkommer i seks bind.

En frygt har været, både hos de japanske rettighedshavere og danske mangaforlag som Carlsen og Mangismo, at markedet for manga vil blive oversvømmet, og interessen vil dø ud, fordi det simpelthen går for stærkt. Det ser dog ikke ud til at være tilfældet for øjeblikket, hvor stadig flere og flere nye titler er på vej, og interessen kun bliver større.