Den økologisk orienterede land art i USA og Europa

Citat
"Skulpturen eksisterer kun, når den er installeret ... Indtil da er den ikke andet end blandede materialer og bagefter bliver den det igen eller absorberes i naturens overflod. Værket er ikke værdifuldt i sig selv, uanset, hvor det er placeret, men kun ved den gensidige påvirkning mellem sted og værk og i dialog med det rum det fungerer i"
Bruni/Barbarit, kunstnerparret Gilles Brunni og Marc Barbarit om deres kunst i naturen

Hvad er karakteristisk for den økologisk orienterede land art?

1960'erne og 1970'erne var en periode med social og politisk uro, ikke mindst på grund af Vietnamkrigen. Den industrielle udvikling betød en kraftig påvirkning af naturen. Med udgivelsen af Racel Carsons bog "Det tavse forår", som forudså en miljøkatastrofe, voksede miljøbevægelsen såvel i USA som i Europa. I 1970 blev den første Earth Day afholdt, en tilbagevendende begivenhed hvor folk tilkendegiver deres bekymring og omsorg for verden. Den økologiske debat er gennem de seneste årtier blevet mere og mere fremtrædende og afspejler en omdiskuteret, men efter manges mening velbegrundet, frygt for naturens ødelæggelse (2).

Den økologisk og videnskabeligt baserede kunst

Denne gruppe udgøres af både amerikanske og europæiske kunstnere, der beskæftiger sig med miljøproblemer. Det er en gruppe, der arbejder meget konkret og løsningsorienteret ofte i samarbejde med offentlige myndigheder og videnskabsfolk. Eksempler er kunstnerparret Helen Mayer Harrison og Newton Harrison, Alan Sonfist, Mel Chin og Agnes Denes.

Helen Mayer Harrison og Newton Harrison

Kunstnerparret Harrison har siden 1972 arbejdet med reetablering af truede naturområder i hele verden. I deres projekter samarbejder de med økologer, ingeniører, videnskabsmænd og politikere. Deres kunst består af installationer med levnede planter eller dyr, fotostater, tegninger, modeller og andet visuelt materiale forbundet med poetisk tekst, som præsenteres på museer og udstillinger over hele verden. Deres arbejde placerer sig et sted mellem kunst og videnskab (2).

Alan Sonfist

Den amerikanske kunstner Alan Sonfist er optaget af levende organismer og deres livsprocesser. Alan Sonfists arbejder med levende materialer og er især optaget af skoven. Hans mest berømte kunstværk er "Time landscape", etableret i Manhattan, New York City i perioden 1965-1978. På en cirka 1.000 kvadratmeter stor grund på hjørnet af La Guardia Place og Houston Street i Manhattan, New York City har Alan Sonfist forsøgt at genskabe stedets oprindelige miljø. Biologer og kemikere deltog i projektet med henblik på at fastslå, hvilke planter der oprindeligt havde vokset på lokaliteten. Derefter blev jorden renset og tilplantet med græsser, urter og træer, der tidligere havde vokset der (2).

Mel Chin og Agnes Denes

Lignende arbejder findes hos de amerikanske kunstnere Mel Chin og Agnes Denes. Mel Chin er kendt for værket "Minnesota Revival Field" fra 1991, som beskriver et forsøg på tilplantning af et stærkt forurenet område med planter, som er i stand til at absorbere tungmetaller. Agnes Denes er blandt andet kendt for sit værk "Wheat field" fra 1982, hvor det lykkedes hende gennem fire måneder at omdanne en losseplads, Manhattans Battery Park Landfill i New York City til én hektar stor gul kornmark. Sammen med frivillige rensede hun området for det groveste affald, håndgravede hele jordstykket, såede det til med hvede og skabte et vandingssystem og passede marken omhyggeligt i tiden fra såning til høst. Det var et meget opsigtsvækkende projekt med en kornmark midt i New York City og ideen var netop at skabe en konfrontation, som skulle få folk til at gentænke forholdet mellem natur og kultur (2).

Den æstetisk baserede kunst

Denne gruppe af kunstnere sætter respekten for og oplevelsen af naturen og dens processer højt i lighed med de økologisk orienterede kunstnere. Samtidig kan enkelte af kunstnerne sammenlignes med den klassiske land art ved, at de også arbejder i fjerne øde områder, især Richard Long og Hamish Fulton. Deres værker er ofte site-specifik, det vil sige at de er lavet af de materialer og under de forhold naturen byder på. Undertiden nærmer kunstværkerne sig i materialer, sted og livsrytme så meget den omgivende natur, at kunst og natur knap kan skelnes fra hinanden. I England har kunstnerne samarbejdet med myndigheder og miljøbevægelsen om at etablere land art skulpturer ved offentlige stier i skove og langs jernbanestrækninger. I Grizedale Forest i Nordengland kan blandt andet ses skulpturer af Richard Long, David Nash og Andy Goldsworthy (2).

Richard Long

Richard Long har gjort selve vandringen og udforskningen af naturen til sin kunst. I 1969 foretog han over tre dage en vandring i Wiltshire, England. Turen fulgte en nøje planlagt rute i form af 4 koncentriske kvadrater, tidspunkter blev noteret, og ruten indtegnet på et kort, som siden blev dokumentation og udtryk for kunstværket. Ved steder, hvor kunstneren gjorde holdt arrangerede han sten som skulpturer, som derefter blev fotograferet som dokumentation. Richard Long har siden vandret i mange lande, ofte meget afsidesliggende områder, hvor han har sat spor i form af de samme geometriske former: cirklen, firkanten, spiralen og den lige linie(2,3).

David Nash

Den engelske David Nash arbejder fortrinsvis med træ. I 1977 begyndte han at bruge levende træer til sine skulpturer, for eksempel i Ash dome, der bestod af 22 asketræer, som over en periode af 30 år skulle beskæres og formes til de dannede en kuppel. Flere af David Nashs værker kan ses i skulpturparkerne Grizedal og Goodwood i England (3).

Andy Goldsworthy

Andy Goldsworthy arbejdede i 1970'erne med store jordskulpturer især i England. Andy Goldsworthy lader sig også inspirere af naturen, således er det vejret og årstiderne der afgør hvilke materialer han arbejder med. I frostvejr arbejder han med is, i snevejr med sne og i efteråret med nedfaldne blade. De former, der optræder jævntligt i kunstnerens værker er: kuglen, linien, buen og spiret. I perioden 1988-1989 lavede Andy Goldsworthy sine to største jordskulpturer, nemlig "The Lambton Worm" og "The Maze", Leadgate Earthwork i Durham, England. Andy Goldsworthys skulpturer kan blandt andet ses i Grizedal Forest, England. Andre er af så flygtig karakter, at de kun findes som dokumentation, for eksempel "Ice dipped in water" fra 1987 (2,3,4).

Ian Hamilton Finlay

Ian Hamilton Finlays arbejder består af tekster og objekter, hvori der indgår digte, citater, aforismer og ordlege med direkte reference til historisk og filosofisk litteratur. Hans arbejder består dels af en landskabsarkitektonisk bearbejdning af det udvalgte sted, dels en placering af de ovennævnte objekter. Hans mest kendte arbejde er projektet "Stoneypath" placeret i Lanarkshire i det sydlige Skotland. Gennem årene har han gradvist omdannet et stort areal til en egentlig skulpturel have, som kaldes Little Sparta (3).

Den offentlige og politisk engagerede kunst

Denne gruppe består af kunstnere, der bevidst arbejder med projekter, der involverer store sociale og økonomiske engagementer. Kunstneren bliver en slags udvikler og igangsætter af manifestationer, der kræver både kapital og involvering af mange andre mennesker. Eksempler er Christo, Nancy Holt, Hans Haacke samt Joseph Beuys (2).

Joseph Beuys

En kunstner, der aktivt har deltaget i aktioner for at bevare grønne områder, er den tyske kunstner Joseph Beuys. I forbindelse med Dokumenta 7 i Kassel i 1982 startede han projektet 7.000 Oaks, som var et massivt træplantningsprojekt i Kassels indre by. Projektet blev afsluttet i 1987 af hans kunstakademielever året efter hans død. Den happeningsbetonede og meget direkte aktionsform som Beuys var foregangsmand for fik betegnelsen radical ecology eller radical action art. Joseph Beuys' indflydelse på land art bevægelsen kan især ses på kunstnere med et socialt og politisk engagement (2,5)

Christo

Den bulgarskfødte kunstner Christo Javacheff, som siden 1964 har arbejdet i USA, er mest kendt for sine omfattende wrappings, det vil sige indpakningsprojekter. Siden han i 1969 begyndte at pakke huse, kyster, broer og øer ind har hans værker vakt stor offentlig opmærksomhed. Hans mest kendte og omtalt værk er "Running fence" fra 1972-1976, som bestod af et 40 kilometer langt og 5,5 meter højt hegn af hvidt nylonlagen. Hegnet bugtede sig i en periode på to uger gennem landskabet fra det nordlige California ud til Stillehavet. Et andet meget omsdiskuteret værk er "Surrounded islands", hvor 11 mindre ubeboede øer i Biscaine bugten ved Miami blev omkranset af rosafarvet specialstof. Selvom Christos værker er tidsbegrænsede er de ofte blevet beskyldt for at være miljøskadelige. I Europa er hans mest kendte projekt indpakningen af den tyske rigsdagsbygning i Berlin i 1995 (2,3,7)

Nancy Holt

Den amerikanske kunstner Nancy Holt indgår i tæt samarbejde med offentlige myndigheder, private institutioner og andre, når hun arbejder med udformningen af sine offentlige skulpturprojekter. Nancy Holt arbejder blandt andet med genopretningsprojekter, hvoraf et af hendes kendteste er Sky mound, udført i 1988-1994 i New Jersey. Her samarbejdede hun med ingeniører og landskabsarkitekter om at omforme en losseplads til et socalt brugbart sted (2)

Hans Haacke

Tysk-amerikansk kunstner, som i 1960'erne arbejde med fysiske og biologiske processer i form af vand og luft konstruktioner, for eksempel værket "Sky line" fra 1967. Fra 1970'erne er han mest kendt for sine sociale og politiske manifestationer, blandt andet værkerne "And you were victorious after all" fra 1988 og "Helmsboro country" fra 1990 (2,7,8)

Illustrationer

Under illustrationer henvises til enkelte billeder på Internettet som for eksempel en tegning eller et foto. Billederne er udvalgt efter søgning på Internettet for at supplere og/eller visualisere faktaoplysningerne.

Goldsworthy, Andy: Ballet Atlantique stick throw from wood / Pishtush, 1998.
Gengivelse af kunstværket Ballet Atlantique stick throw from Wood. Performance ved Penpoint, Skotland, juli 1995.

Harrison, Helen Mayer: California wash: a memorial to past and present / Helen Mayer, Newton Harrison. ArtsceneCal, 1998.
Gengivelse af kunstværk fra udstillingen "California wash" i 1996. To andre billeder samt kommentarer til udstillingen kan ses på California wash.

 

Videre læsning

Under videre læsning henvises til enkelte konkrete dokumenter som for eksempel én artikel eller én bog. Der kan være henvisninger til dokumenter i både trykt og elektronisk form. Dokumenterne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning i danske såvel som internationale databaser samt søgning på Internettet.

Blank, Peter: Christo and Jeanne-Claude Stanford University Lectures and Symposium in the Humanities and Arts. Fuldtekst, engelsk tekst.
Artikel om Christo og hans værker med fotografisk gengivelse af hans værker.

Immonen, Olli: Highway, art and environment (1). - IO: the Internet magazine of applied aesthetics. Vol. I. Summer 1998. Fuldtekst, engelsk tekst.
Artikel fra temanummer om environmental art. Om uddannelsesprojekt ved Lahti Art Institute i Finland, hvor kunstnere indgår i samarbejde med myndighederne om kusntværker langs motorveje.

Prigann, Hermann: Thoughts about art in nature: in search of another comprehension of nature and art. - IO: the Internet magazine of applied aesthetics. Vol. I. Summer 1998. Fuldtekst, engelsk tekst.
Artikel fra temanummer om environmental art. Teoretisk artikel om kunst og natur.

Rosenberg, Tiina: You can see it now. Del af serien: Theatre and performance. - Nordic theatre studies. - Vol. 9 (1996), side 49-55.
Gennemgang af den bulgarsk-amerikanske kunstner Christos projekt indpakning af den tyske rigsdagsbygning i 1972 'Wrapped Reichstag'.

Scroggins, Mark: The Piety of terror: Ian Hamilton Finlay, the Modernist fragment, and the Neo-classical sublime. - Flashpøint. Summer 1997, Web Issue 1. - Litteraturhenvisninger.
Elektronisk artikel om den engelske kunstner Ian Hamilton Finlay og hans værker.

Seppä, Anita: Hans Haacke: environmental artist with sociopolitical concerns. - IO: the Internet magazine of applied aesthetics. Vol. I. Summer 1998. Fuldtekst, engelsk tekst.
Artikel fra temanummer om environmental art. Om den tysk-amerikanske kunstner og hans kunstneriske udvikling fra eksperimenter med vand og luft i 1960'erne til analyser af sociale og politiske systemer i 1970'erne.

Sutton, Gertrud Købke: Når de skønne kunster bliver grønne: den udvidede kunstnerrolle i samspil med naturen. - Information. - 1992-04-21.
Om kunstnere, der arbejder i landskabet med natur, ved natur og for natur. Introduktion til den amerikanske land art samt den mere økologisk orienterede environmental art i England.

Videre links

Under videre links henvises til hjemmesider og databaser på Internettet med flere eller mange dokumenter. Videre links kræver således at man selv udvælger og vurderer hvilke dokumenter man har brug for, eventuelt efter en søgning på hjemmesiden eller i databasen. Hjemmesiderne og databaserne er kvalitativt udvalgt som de mest relevante efter research og søgning på Internettet.

Church, Jok: Christo and Jean-Claude: the art of Christo and Jean-Claude / Jok Church, Adam Ciesielski, Von Wall. North Bay Network.
Hjemmeside for de to kunstnere Christo og Jean-Claude. Med omtale og illustrationer af kunstnernes forskellige værker.

 

Kilder

  1. Trilogi: kunst, natur, videnskab / redaktion: Andreas Jürgensen, Gertrud Købke Sutton. Odense: Kunsthallen Brandts Klædefabrik, 1996. Side 92.
  2. Seligmann, Tine Brunsgaard: Land Art - 1960'erne til 1990'erne - voldtægt af landskabet, æstetik, politik og miljøkamp. København, 1997. 92 sider.
  3. Sejr, Karen: En flygtig kunstart: et studium af kunstretningen land art og dens relationer til landskabsarkitekturen. København: Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Sektion for Landskab, 1995. 67 sider.
  4. Seligmann, Tine Brunsgaard: Langt ude i skoven... : skovkunst. - Information. - 1995-04-01.
  5. Rothfuss, Joan: Joseph Beuys: a brief biography. Walker Art Center, 1998.
    http://www.walkerart.org/beuys/gg3.html
  6. Blank, Peter: Christo and Jeanne-Claude. Stanford University Lectures and Symposium in the Humanities and Arts. Fuldtekst, engelsk tekst.
    http://prelectur.stanford.edu/lecturers/christo/
  7. Seppä, Anita: Hans Haacke: environmental artist with sociopolitical concerns. - IO: the Internet magazine of applied aesthetics. Vol. I. Summer 1998. Fuldtekst, engelsk tekst.
    http://www.lpt.fi/io/seppa.html
  8. Jones, Karen: Public art:public space/invasive technologies. - Issues online. - Winter 1996.
    http://www.brown.edu/Students/Issues_Magazine/1296/1296pubart.html