Mine værktøjer
     

Læreplaner i daginstitutioner

Af journalist Helle Vejlstrup, iBureauet/Dagbladet Information. 2008.


Nøgleord: læring daginstitutioner børn læreplaner pædagogik børnehaver

En stor del af nutidens børneliv foregår i daginstitutionerne. Ifølge Socialforskningsinstituttets undersøgelser går hele 94 procent af de 3-5-årige i Danmark i børnehave eller dagpleje, og i 1999 tilbragte hvert børnehavebarn gennemsnitligt 6,9 timer om dagen i daginstitution. Det har sat gang i en debat om, hvad tiden i institutionerne skal bruges til. Mange eksperter mener, at det ikke længere er tilstrækkeligt at betragte daginstitutionerne som en pasningsordning. Der skal også sættes fokus på læring og udvikling, så børnene er godt rustet til skolen og det liv, der venter dem fremover. I 2004 vedtog Folketinget en lov, der gjorde det obligatorisk for alle daginstitutioner at udarbejde en såkaldt pædagogisk læreplan, som skal beskrive og dokumentere, hvordan man i institutionen griber arbejdet med børnenes læring og udvikling an.