Hello Kitty

Af journalist og cand.mag. Karina Søby Madsen, iBureauet/Dagbladet Information. 2009.


Nøgleord: branding Hello Kitty markedsføring

En stregtegning af en kat med seks knurhår, en sløjfe, en gul næse, to prikker som øjne og ingen mund. Det er opskriften på den verdensomspændende succes Hello Kitty, der årligt omsætter for et beløb på omkring 600 millioner dollars. Den storsælgende figur kan købes på en lang række dagligdagsprodukter som penalhuse, madkasser, krus, hårtørrere, børnemøbler og badekåber. Desuden er der lavet en tv-serie med Hello Kitty, en forlystelsespark og der er sågar indrettet et fødselshospital, hvor alt er lyserødt og plastret til med katte.

Virksomheden har flere gange doneret penge til UNICEF, som til gengæld har udnævnt figuren til børnenes ambassadør i USA og i Japan og senest som UNICEF Special Friend of Children. Men Hello Kitty møder også kritik, blandt andet for at pådutte piger traditionelle kvindelige dyder som uskyld og pænhed og for at fastholde generationer af voksne kvinder i en infantil dyrkelse af det nuttede og pussenussede.