Coca-Cola i Danmark

Hvordan var Coca-Colas udviklingsforløb i Danmark?

Wiibroes Bryggeri i Helsingør købte franchiserettighederne til drikken i 1936, men produktionen stoppede i 1943 på grund af rationeringen under 2. Verdenskrig. I 1959 kunne man igen købe Coca-Cola i Danmark, idet Dansk Delikatessekompagni A/S påbegyndte produktionen, og året efter blev der yderligere etableret tapperiet Wilian og Madsen i Højbjerg ved Århus. I 1980 fusionerede firmaerne under navnet Dadeko A/S. Coca-Cola Danmark blev etableret i august 1986 som en serviceorganisation, der var ansvarlig for at beskytte mærkevarerne og markedsføre produkter fra Coca-Cola Enterprises Inc. i Danmark.

Carlsberg opkøbte aktiemajoriteten i Dadeko A/S i 1992, som derefter blev et datterselskab under Carlsberg og ændrede sit navn til Coca-Cola Tapperierne A/S, som i 2000 samledes i Fredericia med ca. 550 ansatte. Tapperierne var ansvarlige for produktion, distribution, detail-markedsføring og salg. Indtil introduktionen af kingsize flasken i 1961 solgtes drikken kun i 0,19 liter flasker. I 1971 introduceres engangs-literflasker, som erstattedes af returflasken af glas. Siden er plastflasken og dåsen blevet introduceret i henholdsvis 1991 og 2002.

Hvordan fungerer Coca-Cola som firma i Danmark?

Ifølge Coca-Colas danske hjemmeside (se kilder) hører Coca-Cola Danmark til Coca-Cola Nordic Region, som er en del af German and Nordic Division, som igen er en del af Coca-Cola Europe, Eurasia and Middle East (EEME).

Ifølge artiklen "Bush udløser en spontan boykot" i Dagbladet Arbejderen fra 2004 (se kilder) viser nye tal fra Bryggeriforeningen, at det verdensomspændende salg af læskedrikke falder på fjerde år. Men ifølge Coca-Colas danske kommunikationschef, Kent Kærhøg, påvirker det nylige fald i omsætningen internationalt ikke det stabile salgstal i Danmark, hvilket, ifølge Kærhøg, skyldes god markedsføring.

Ifølge artiklen "Coca-Cola - elsket og udskældt" i Amnesty fra 2003 (se kilder) ønsker Coca-Cola at fremme mangfoldighed og demokratiske værdier mellem både ansatte og forbrugere. Som eksempel kan nævnes, at Coca-Cola Danmark som den første virksomhed i Danmark har indført "My Choice"- programmet, der er et personale-gode-program, hvor de ansatte har fået tre procent ekstra oven i deres løn. Programmet skal gøre det lettere for de ansatte at få privat- og arbejdsliv til at hænge sammen, og det står dem frit at vælge, hvad pengene skal bruges til.

Hvor stærkt er Coca-Cola som brand i Danmark?

Coca-Cola er den populæreste drik i Danmark og foretrækkes af 40% af befolkningen, ifølge selskabets danske hjemmeside (se kilder). Ifølge artiklen "Årets superbrand" på Dansk Design Centers hjemmeside (se kilder) blev Coca-Cola i 2004 for andet år i træk kåret som årets superbrand i Danmark. Cola Light er for første gang med på top ti listen, som blandt andet tæller LEGO, Nike, Bang & Olufsen og Tuborg. Henning Rauchmann, direktøren for superbrand, begrunder kåringen med, at: "Coca-Cola er et originalt, ægte produkt med autenticitet. Den mest signifikante måde at beskrive hvor stor en indflydelse, brandet har på forbrugerne er, at Coca-Cola er det næst mest kendte ord i verden - lige efter ordet "OK"."

I Artiklen "Vi skal skabe relevans" i Markedsføring fra 2001 (se kilder) udtaler Coca-Colas daværende kommunikationsdirektør Kresten Schultz-Jørgensen, at Coca-Cola tilpasser sin produktion og markedsføring efter det pågældende land. I Skandinavien vil man primært lægge vægt på miljøet i produktionen, da andre faktorer som for eksempel AIDS-bekæmpelsen, ifølge Schultz-Jørgensen, ikke er så stort et problem i Danmark. I takt med, at den danske forbruger bliver mere og mere miljøbevidst, afstemmer Coca-Cola Danmark altså sin produktion og markedsføring herefter.